SFbBox by website
Wschodni Salon Sztuki powstał w 1993 roku z inicjatywy artystów zrzeszonych w Okręgu Lubelskim Związku Polskich Artystów Plastyków i jest cyklicznym interdyscyplinarnym przeglądem twórczości plastycznej twórców z Polski i z zagranicy. Poprzednie Konkursy, których ideą było m.in. skonfrontowanie dokonań artystów reprezentujących różne dziedziny sztuki cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem uczestników. Tegoroczny 27. Wschodni Salon Sztuki organizujemy we współpracy z Wydziałem Artystycznym UMCS oraz Centrum Spotkania Kultur w Lublinie objęty został honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na wystawie pokonkursowej zostaną zaprezentowane wyselekcjonowane przez jury prace przedstawiające aktualne poszukiwania i osiągnięcia w dziedzinie twórczości.Warunki konkursu określone w regulaminie oraz jury składające się z wybitnych przedstawicieli sztuki z wiodących ośrodków akademickich są gwarantem wysokiego poziomu artystycznego wystawy. Otwarta formuła wydarzenia pozwala na prezentację najwartościowszych dzieł, umożliwia uwzględnienie różnorodnych tendencji poszukiwań oraz określenie głównych nurtów w obrębie szeroko rozumianej sztuki współczesnej.Wystawa pod patronatem Ministra Kultury, będzie miała miejsce w Centrum Spotkania Kultur.
Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem
Zgłoszenia do 17 listopada
Popołudniowy deser
Obrazy Jerzego Tyburskiego powstające w zaciszu zamojskiej pracowni dopracowywane są zawsze z niezwykłą dokładnością i od pierwszego swojego tchnienia zaczynają niejako żyć własnym życiem. Artysta zaprasza widza do wyobrażonego świata oraz zachęca do wnikliwego wpatrywania się w bohaterów tych kompozycji i odczytywania różnych ukrytych znaczeń i refleksji. A wpatrywanie się w te kompozycje przychodzi wrażliwemu oku w sposób łatwy i przyjemny, ponieważ przyciągają one estetyką barw, doszlifowaną fakturowością i zastosowanymi zaskakującymi kontrastami.
Jerzy Tyburski zaprasza widza do spotkania popołudniową porą, gdy słońce już powoli zachodzi i otula świat ciepłym światłem. Ta pora dnia nieuchronnie zwiastuje jakiś schyłek i wprowadza nastrój nostalgii, wyciszenia i wytchnienia dając nadzieję na nowy lepszy dzień. Bo przecież natura pomimo swojej kruchości nieustannie się odnawia. Obecnie myślami artysty zawładnęły subtelne, nieco surrealistyczne pejzaże z zaskakującymi zestawieniami, kontrastem proporcji oraz precyzyjnie dopracowaną strukturą. Widoczny w nich jest tylko ślad obecności człowieka w postaci dłoni (Popołudniowy deser), dzbanka (Herbatka), posadzki (Świątynia natury) czy fragmentów architektury (Popołudniowy deser II). Są też elementy natury, które „upodabniają się” do ludzi: korony drzew przypominające twarze ludzkie (Romans), kobiece usta wyłaniające się z rozkwitającej róży (Marilyn) oraz tajemniczy nadmorski widok wpisany w kobiecą sylwetkę (Wenus). Wszystkie te niezwykłe pejzaże są następstwem cyklu poświęconego córce Aleksandrze. Wydaje się, że to właśnie ta forma najlepiej pomaga artyście wyrazić stan myśli i uczuć po stracie bliskiej osoby. Złączenie portretów Aleksandry z naturą staje się próbą ukojenia. Artysta przedstawia Ją jako Florę nawiązując do mitologii rzymskiej, gdzie bogini kwiatów i wiosny jest uosobieniem życiodajnej siły, dzięki której rozkwita przyroda. Jerzy Tyburski nieustannie podejmuje w swojej twórczości temat kruchości i ulotności życia przy jednoczesnej afirmacji i zachwycie nad codziennością i otaczającym go światem. Liczne przedstawienia tętnią energią i zmysłowością, co uwidoczniło się w wielu surrealistycznych dziełach artysty, często zabarwionych też groteską.
Katarzyna Szymańska
Zarząd Okręgu Lubelskiego ZPAP ukonstytuowany
na zebraniu Zarządu w dniu 08.04.2023r.
Prezes - Kol. Wojciech Mendzelewski
V-ce Prezes - Kol. Krystyna Rudzka Przychoda
V-ce Prezes - Kol. Anna Fic-Lazor
Skarbnik - Kol. Agnieszka Wójtowicz
Sekretarz - Kol. Wioletta Winiarska
Członkowie
- Kol. Agnieszka Mitura
- Kol. Piotr Zieleniak
Członkowie Okręgowej Komisji Rewizyjnej
Przewodnicząca - Kol. Olena Gaidamaka – Padalka
Członkowie
- Kol. Hanna Gralak
- Kol. Anna Warda
Członkowie Okręgowego Sądu Koleżeńskiego
Przewodniczący - Kol. Artur Przybysz.
Członkowie
- Kol. Mariusz Drzewiński
- Kol. Andrzej Mosio
Zapraszamy serdecznie na wystawę:
Arkadiusz Kulpa "Nie z tej bajki",
6 października 2023 r. o godz. 17.00
Galeria CKiS w Rykach.
MAŁGORZATA WZOREK Artystka ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom uzyskała w pracowni malarstwa. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie sztuki. Należy do kilku związków i stowarzyszeń artystycznych min.: do Związku Polskich Artystów Plastyków Kazimierskiej Konfraterni Sztuki, Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Plastyków, Stowarzyszenia Pastelistów Polskich oraz do Grupy Kontrast. Zajmuje się głównie malarstwem i rysunkiem oraz działalnością pedagogiczną. Jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie przedmiotów artystycznych. Zorganizowała wiele wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, w tym w bardzo prestiżowych takich jak: Międzynarodowe Biennale Miniatury w Częstochowie, Pejzaż Współczesny w Częstochowie, Triennale Malarstwa Barwy Morza w Gdyni, Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu, Międzynarodowy Przegląd Sztuki Alternatywy 33 w Ostrowie Wielkopolskim. Ostatnio jej prace prezentowane były na wystawie Epoka Mistrzów w Łucku na Ukrainie, Salonie Wschodnim w Lublinie, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii w Gdańsku, BWA w Rzeszowie, Ambasadzie RP w Wilnie. Za twórczość otrzymała wiele nagród i wyróżnień. Artystka prezentuje prace w formacie poziomego, wydłużonego prostokąta podkreślającego horyzontalne, uproszczone, bardzo syntetyczne, otwarte pejzaże. Kompozycja kontrastowana jest przeważnie pionowymi elementami pejzażu. Całość malowana jest płasko, wręcz abstrakcyjnie wyraźnym, zdecydowanym gestem. Tonacja obrazów jest pastelowa. Błękity kontrastowane są brązami, pomarańczami, żółcieniami o bardzo szerokiej rozpiętości tonacji, temperatury, nasycenia. W części obrazów artystka stosuje mocne czerwienie, ugry, czerń. Płasko nakładana plama, często przecierana, nakładana warstwowo jest wzmacniana horyzontalnymi liniami lub pionowymi kreskami. W doborze koloru, sposobie malowania, wypełniania płaszczyzny obrazu widać olbrzymią wrażliwość artystki, biegłość i swobodę w posługiwaniu się różnymi środkami ekspresji. Mimo bardzo dużej jej spójności, artystka przedstawia pewien szerszy przekrój swojego malarstwa: pejzaże ciszy, rozległą przestrzeń, pejzaże morskie, czy abstrakcyjne odniesienia do geologicznych przekrojów ziemi. Pejzaż w jej wykonaniu nie jest prostym odtwarzaniem natury, nie jest też syntetycznym zapisem, kolażem refleksji, wrażeń, wzruszeń, klimatem danego miejsca. Dla mnie jest on pejzażem wewnętrznym,zapisem duszy. W naturze, w pejzażu artystka szuka takiej harmonii kształtów, układu barw, jaki jest zgodny z nią samą. Nie maluje dowolnego pejzażu. Szuka takiego, który jest w zgodzie z nią samą. Który jest tylko pretekstem. Stanowi tylko podstawę jej obrazu.
Czy jest zapisem jej temperamentu, osobowości? Raczej poszukiwaniem ciszy, spokoju, harmonii, odskocznią od bardzo aktywnego życia. Ten otwarty, bardzo syntetyczny pejzaż jest jej wyciszeniem. Obrazy przedstawione na wystawie są podsumowaniem pewnego okresu twórczości. Wśród nich znajdziemy zarówno bardzo spokojne, wyciszone, oszczędne w kolorze ale również bardziej dynamiczne, ostrzejsze. Obrazy różnią się tak jak nasz stan duszy, emocji, wzruszeń w różnym okresie naszego życia.
Artysta malarz, rzeźbiarz Zbigniew Strzyżyński
„Galeria OKNA”
Miejskiej Biblioteka Publicznej w Lublinie,
ul. Peowiaków 12, I piętro.
Wernisaż odbędzie się
15 września, godzina 18.00
Tytuł wystawy: „Światłem i cieniem”
Urodziłem się i mieszkam w Lublinie. Ukończyłem Instytut Wychowania Artystycznego UMCS.
Jestem członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, oraz Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich.
Moja przygoda z malarstwem zaczęła się dawno temu. Początkowo malowałem wyłącznie techniką olejną. Później spróbowałem swych sił w akwareli, której jestem wierny do dzisiaj. Zafascynowała mnie jej lekkość, szybkość i nieprzewidywalność. Wbrew pozorom jest to jedna z trudniejszych technik. Nie ma tu miejsca na pomyłkę i wprowadzanie poprawek, ale jednocześnie zapewnia ona możliwość zastosowania różnorodnych form wyrazu zależnie do zastosowanych technik, farb, papieru. Żadna inna technika nie pozwala też na tak wiele spontanicznych sytuacji zachodzących podczas malowania. Wyjątkowość tej techniki polega na braku możliwości wiernego powtórzenia danego motywu, dzięki czemu każda praca jest jedyna i niepowtarzalna. Inspirują mnie architektura, pejzaż, a czasem inne motywy. Obecnie motywem przewodnim jest architektura Lublina, zarówno nocą gdy miasto nabiera tajemniczości, jak i za dnia.
Ogród Botaniczny UMCS i Dworek Kościuszków zapraszają serdecznie 14 września 2023 r. o godz. 16.00 na wernisaż wystawy Anny Fic-Lazor „Etiuda o drzewie. Akwarele”, który odbędzie się w Dworku Kościuszków w Ogrodzie Botanicznym UMCS. Wystawę będzie można zobaczyć od 14 września do 31 października, w godzinach otwarcia Dworku.
Anna Fic-Lazor, artystka i konserwatorka dzieł sztuki, zaprasza nas do obserwacji natury poprzez akwarelowe studia i szkice. Wiodącym tematem i głównym „modelem” prezentowanych prac jest samotna brzoza na miedzy, obserwowana codziennie, w różnych porach roku. Artystka, pokazując ten sam kadr, stara się odwzorować wszystkie niuanse oświetlenia, porannej mgły czy mroźnego powietrza poranka. Podobne zagadnienia ukazuje cykl szkiców z przypałacowego pomorskiego parku, powstałych w przeciągu kilku dni, w momencie budzenia się wiosny. Na wystawie nie zabraknie też prac przedstawiających drzewa z parku w Kozłówce, gdzie, w muzeum, Anna Fic-Lazor pracowała 36 lat. Wszystkie prace wykonane zostały w wymagającej technice akwareli, do której twórczyni wróciła po wielu latach. W pejzażowych studiach, mimo iż skupia się na wnikliwej i pełnej spokoju obserwacji natury, aby oddać, zdawać by się mogło, banalny i powszedni widok wybranego kadru – drzewa, alei, łąk i nieużytków, nie zagłębia się jednak w szczegóły botaniczne. Artystka preferuje nastrojowe i wrażeniowe zapisy obserwowanego krajobrazu, operując zróżnicowanymi pociągnięciami pędzla i barwnymi plamami. I właśnie takie prace, wybrane przez Annę Fic-Lazor, swoją tematyką silnie związane z naturą i krajobrazem, zagoszczą we wnętrzach Dworku Kościuszków w Ogrodzie Botanicznym.
ANNA FIC-LAZOR
Absolwentka PLSP w Lublinie. Studia na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie (1988). Malarstwo w pracowni D. Makowskiej i R. Ziemskiego, rysunek w pracowni S. Damskiego i M. Nowińskiego. Od 1987 do 2023 zawodowo związana z Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Prowadzi działalność związaną z ochroną dóbr kultury. Członkini ZPAP, od 2023 pełni funkcję wiceprezesa w Zarządzie Okręgu Lubelskiego. Odznaczona Złotą Odznaką „Za opiekę nad zabytkami”, honorowym medalem im. Bohdana Marconiego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zajmuje się konserwacją zabytków, szczególnie malarstwa i rzemiosła artystycznego, oraz projektowaniem graficznym publikacji książkowych i kalendarzy, a także grafiką i rysunkiem wydawniczym. Jest autorką scenografii kilkudziesięciu wystaw w muzeum w Kozłówce. Uprawia olej, akwarelę, gwasz, pastel, fotografię. W twórczości artystycznej zajmuje się głównie studium krajobrazu, mającego silny związek z polską tradycją obrazowania natury, często zawartego w miniaturowych formach pejzażowych. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Elwira Wasak
GEOMETRYCZNIE;
Młodzieżowy Dom Kultury "Pod Akacją"
ul. Grodzka 11, 20-112 Lublin;
Wernisaż 18 sierpnia godzina 17oo.
ELWIRA KLARA WASAK
Ur. w Lublinie w 1957r. Tu mieszka i pracuje. Od 1995r. członkini Związku Polskich Artystów Plastyków O/L. Wcześniej absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego w Lublinie i studiów magisterskich (dyplom 1982 r.) w Akademii Rolniczej w Lublinie (obecnie Uniwersytet Przyrodniczy). W dorobku artystycznym około 30 wystaw indywidualnych i udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. W swojej twórczości używa technik malarstwa sztalugowego (olej, akryl, pastel, techniki własne) i rysunku.
,,Malarstwo jest dla mnie strefą osobistą. Maluję powodowana wewnętrznym imperatywem. Od zawsze. Czasem myślę, że to rodzaj uzależnienia. Malując obraz komponuję go i jednocześnie rozwiązuję jak (czasem) niekończącą się krzyżówkę, jak rebus o często nieprzewidywalnej treści. Maluję bo zawsze jestem ciekawa efektu końcowego. Pokonuję niewdzięczną drogę „walki” z oporną, brudną materią niecierpliwie oczekując na rezultat moich zmagań. Chociaż na końcu nie zawsze wygląda on tak jak go zaplanowałam. Malowanie jest dla mnie drogą nieznającą swojego końca ani celu. Idę, obserwuję, maluję… Wątpię, ale ciągle naiwnie wierzę w sens sztuki".
Serdecznie zapraszamy na Wernisaż wystawy:
Agnieszki Wójtowicz
,Od czerni do koloru”
21 lipca godz. 16.00
Książnica Zamojska im. S. K. Zamoyskiego
ul. Kamienna 20 Zamość
„Od czerni … do koloru” Agnieszki Wójtowicz
Twórczość Agnieszki Wójtowicz bliska jest sztuki ulicy, szeroko rozumianego nurtu street art. To świat pełen ascetycznego życia pozostawianego przez żywioł ulicy miasta Lublina, z którym artystka związana jest od wielu lat. Na tym skupia swoją uwagę, dokumentując plastyczne kompozycje inspirowane szablonami drogowych znaków, tablicami rozkładów jazdy czy plakatami informującymi, usytuowanymi na starych opuszczonych budynkach. Widoczny w tych kompozycjach upływ czasu i degradacja, czynią z artystki uważnego obserwatora, zanurzonego w miejską rzeczywistość, pełną specyficznego klimatu. Jeśli w tych dziełach pojawia się sylweta ludzkiej postaci, to jest to element plastyczny wtopiony w labirynt graficznych emblematów i patyny. Zanikające, płasko traktowane postaci, posiadają w sobie wymiar egzystencjalny. To często ofiary wielkomiejskiej aglomeracji, pełne anonimowości i bezdomności. Artystka wchodzi w rzeczywisty dialog z ludźmi wykluczonymi, będącymi poza marginesem społecznym, o czym świadczy cykl wywiadów przez nią zrealizowanych wprost na ulicy. Kompozycje artystki przywodzą na myśli urok starych blaknących klisz fotograficznych, ożywionych akcentami bladego koloru. To swoista opowieść o przemijaniu.
Jerzy Tyburski Dyrektor BWA - Galeria Zamojska
SFbBox by website